Om föreningen

Chiliodlarna startades i oktober 2013 av ett gäng erfarna trädgårdsentusiaster, som ville dela med sig av sin samlade kunskap om chili. Föreningens namn är Chiliodlarna och är en allmännyttig ideell förening, med säte i Stockholm. Chiliodlarnas syfte är att verka för ökad kunskap om och odling av chili. Vi vill ge kunskap och inspiration om chiliodling, när man ska skörda det man odlat och hur man kan ta till vara på sin odlade chili på olika sätt. Föreningen kan ha kurser om olika saker som rör chili och vara med på olika evenemang som ex. Nordiska trädgårdsmässan, trädgårdsfestivaler och träffa trädgårdsodlare och besöka olika ställen.

Som medlem får man tillgång till Chiliodlarnas Facebooksida som är en sluten grupp. Där kan man ställa frågor om odling, sorter och skötsel, få tips om recept och hur man förädlar det man odlat.

Chiliodlarna är medlemmar i FOR (Fritidsodlingens Riksorganisation) och där kan våra medlemmar få gratis rådgivning. Fritidsodlare är alla som odlar i sin trädgård, på koloniområde eller liknande och även hobbyodlare av krukväxter. FOR tillvaratar fritidsodlarnas intressen genom rådgivning, konsumentbevakning, aktiviteter på trädgårdsmässor och kontakter med forskning, myndigheter och andra organisationer. FOR är ett samarbetsorgan för rikstäckande ideella föreningar som huvudsakligen organiserar fritidsodlare. Det finns en medlemsförening i FOR för alla som har intresse för odling och trädgård.

RIOT  en ornamental chili
RIOT en ornamental chili